• Arthur Wagenaar componist muziektheater muziekvoorstelling

Bio

Arthur Wagenaar (1982) componeert, speelt toetsen (piano, Hammond, Continuum Fingerboard, synths), maakt muziektheater, jongleert, is repetitor/dirigent en uitvinder van instrumenten.
Arthur specialiseert zich in nieuwe combinaties van muziek met oa. theater, jongleren en installatie. Zijn werk is verbindend, vragend en verbazend.
Als docent compositie is hij verbonden aan ArtEZ Muziektheater.

Vaste gezelschappen:
Susies Haarlok, Sounds Like Juggling, New Moon Orchestra

Persquotes:
“Geestige outcasttragedie excelleert in muzikaliteit” (Theaterkrant over Baaaaa)
“Wonderschoon theater over het ontstaan van de planeet” (Theaterkrant over GROEI)
“Hopelijk zien we hier in de toekomst meer van” (Theaterkrant over Sounds Like Juggling)
“De onomatopeeën vliegen je om de oren” (We Are Public over Sounds Like Juggling)
“Een prachtige muzikale hartslag, een performance die verstuift en knalt” (Theaterkrant over Stads/Einder)

Susies Haarlok
Begonnen bij de Toneelschuur en Orkater maakt collectief Susies Haarlok ruim twintig jaar muziektheater. Voorstellingen zijn oa. GROEI (2021, ism. Veenfabriek en Naturalis), De Vergeten Zoon van Willem van Oranje (2018) en De Witt of Oranje (2016) (Theater van Vijf), Guess Who’s Back (Young Gangsters, 2015) en Anderman (2013).

Sounds Like Juggling
is het gezelschap van componist Arthur Wagenaar en jongleur Guido van Hout. Samen onderzoeken zij hun eigen genre ‘muziekjongleren’. Dankzij zelfgebouwde instrumenten die je bespeelt door ermee te jongleren, wordt jongleren muziek, en omgekeerd. Denk aan vliegende shakers, zoemende stokken, rollende speakers en enorme wapperende vliezen. Het eerste project had eveneens de naam Sounds Like Juggling. Een waanzinnige speeltuin van beweging en klank, over vastzitten in patronen en patronen doorbreken. Dit jaar komt de nieuwe productie PUINBAL uit, over de krankzinnig omgang van de mens met onze planeet. Regie Ryan Djojokarso. Premiere 28 oktober 2022, Podium Hoge Woerd.

New Moon Orchestra
Sinds 2020 is Arthur dirigent van het New Moon Orchestra, opgericht samen met FluXus centrum voor de kunsten in Zaanstad en De Sluis, taalcafe voor nieuwkomers. Muzikanten uit de hele wereld, jong en oud, amateurs en professionals, Nederlanders en nieuwkomers, spelen samen. De muzikanten brengen de muziek in, uit hun land van herkomst, Arthur arrangeert en dirigeert. Door samen te spelen leren we elkaar en elkaars cultuur kennen.

werk in opdracht
Naast dit autonome werk schrijft Arthur werk in opdracht, recentelijk oa. voor Circus Treurdier, Musica, Duo Leeghwater, OTRotterdam, en De Nederlandse Opera. Arthur maakt composities (voor zowel muzikanten als acteurs), soundtracks en arrangementen op maat en is een ervaren (koor)repetitor.

nieuwe instrumenten
In veel stukken wordt gebruik gemaakt van nieuwe, zelf ontworpen instrumenten. In Sounds Like Juggling wordt alle geluid gemaakt door te jongleren. De app Close Call Live verandert je telefoon in een muziekinstrument. De Rampafoon is een snaarinstrument van 9 meter lang. Het 65.000 kilo zware Cruquiusgemaal werd tot instrument gebombardeerd (Waterwolf), in Stads/Einder werd een vleugel volgehangen met staal, touw en potloden, en er werden nieuwe synthesizers geprogrammeerd voor de Continuum Fingerboard (een 3D midi keyboard).

 

STUDIE
2007-2009 Conservatorium van Amsterdam, master Compositie bij Richard Ayres
2004-2007 Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, Compositie & Muziektechnologie, master Composition in Context bij oa. Barabara Woof en Jorrit Tamminga
2001-2005 Conservatorium van Amsterdam, improvisatie en contrapunt van Misha Mengelberg
1997-2002 Conservatorium van Amsterdam, compositie van Daan Manneke en Theo Loevendie

 

RECENTE SAMENWERKINGEN
Circus Treurdier. Susies Haarlok. Veenfabriek. De Nationale Opera. FluXus. Musica (BE). Waal en Wind. De Ereprijs. Gaudeamus Muziekweek. Hallo Muziek. Werkplaats Diepenheim. Mirjam Koen / OT. Tafel van Vijf. Duo Leeghwater. CODA museum. Neelke Jacobs / Rivka Worms / Pavèl van Houten. aXolot. Broadcast Away teevee. Young Gangsters. Rood Noot. LABland. Guido van Hout en Wietske Vogels. Annaleen Louwes. Via Rudolphi. Maren Bjørseth. STEIM. Calefax. De Kift. Orkater. Zaans Museum. Pianola Museum. Noorderparkkamer. Karnatic Lab. Lotte van den Berg. J.O.N.G.-, Rosa-, Ricciotti-ensemble. Lundi Blue. Nederlands Studenten Kamerkoor…

 

VOORSTELLINGEN EN PROJECTEN
* = Arthur speelde live mee
beschikbare partituren onderaan

2022 – Baaaaa. Van Circus Treurdier. Compositie, arrangementen, repetitor (premiere 11 maart 2022)
* 2021 – GROEI. Van Susies Haarlok. Ism. Veenfabriek en Naturalis. Theaterournee, album.
2021 – Maat/Regelen, bij Musica (BE). Interactieve compositie voor strijkkwartet en kinderen (30′)
* 2020-2022 – Sounds Like Juggling. Jongleerconcert (concept, compositie, instrumentontwerp, jongleur, artistiek leider)
* 2020-2022 – New Moon Orchestra. Ism. FluXus en De Sluis. Initiator, dirigent, arrangeur, repetitieleider
2020 – Mama Marlene. Theatervoorstelling van Eva Marie de Waal en Sophie van Winden. Regie Mirjam Koen (soundtrack)
2020 – docent voor Hallo Muziek / Hallo Wereld (compositieles voor kinderen 6-8 jr.)
2019 – Echt Feest! Opera van 30 minuten gezongen door kinderen (8-13jr) i.o.v De Nationale Opera. Regie Naomi van der Linden, muzikale leiding Hanne van de Vrie (compositie)
* 2018 – De Vergeten Zoon van Willem van Oranje. Rock-opera van Tafel van Vijf. Muziek: Susies Haarlok. Regie: Mirjam Koen (compositie, toetsen, zang, koor repetitor)
2018 – Herauten op de Stelling. Concertvoorstelling van Duo Leeghwater (compositie)
* 2018 – Kijken doe je met je oren. Educatief multimediaproject voor kleuters (soundscapes, lessen)
2017 / 2018 – Close Call. Interactieve concertvoorstelling voor bigband en smartphones. Tweede productie van Stichting Goed Bezig! (concept, compositie, app-ontwerp, artistiek leider)
* 2017 – HE?! Live installatie. Van Susies Haarlok en LABland, vooronderzoek (toetsen, improvisatie, concept)
2017 – Dusk. Film / installatie van Annaleen Louwes (soundtrack)
2016 – Villa Verdraaid. Circustheater van Wietske Vogels en Guido van Hout. Regie: Lotte Rosier (geluidsontwerp, soundtrack).
* 2016, 2014 – De Witt of Oranje. Rock-opera van Tafel van Vijf. Muziek: Susies Haarlok. Regie: Mirjam Koen (compositie, toetsen, koor repetitor)
* 2016, 2015 – Guess who’s back. Muziektheater van Young Gangsters. Muziek: Susies Haarlok (compositie, toetsen)
(*) 2015, 2016 – Stads/Einder. Muziekvoorstelling. Voor (prepared) piano en live animaties. Eerste productie van Stg. Goed Bezig! (concept, compositie, artistiek leider)
2015 – Componeer-residentie Rood Noot, Utrecht
2015, 2014, 2012 – Goed Bezig! tuinfestival op eigen erf in Wijdewormer
2014 – Geloof Liefde Hoop. Theater. Van Maren Bjørseth. Productie: Frascati (geluidsontwerp, soundtrack)
2014 – Waterwolf. Concertvoorstelling van Duo Leeghwater (compositie)
2014 – Jesus is my Homeboy. Theater. Van Young Gangsters. Muziek: Susies Haarlok (geluidsontwerp, soundtrack)
2012-2014 – Sonic Juggling Balls, onderzoek bij Steim
* 2013 – Anderman. Concert. Van en door Susies Haarlok. Productie: Via Rudolphi. Regie: Dik Boutkan (concept, compositie, toetsen)
* 2012 – Breaking The News. Muziektheater. Van Leopold Witte en Geert Lageveen. Muziek: Susies Haarlok. Productie: Orkater. Regie: Gijs de Lange (compositie, toetsen)
2012 – Vuur! een soldatenverhaal. Voor bigband en animatie (35′). Opdracht van ensemble TenToon (toen: J.O.N.G.) (compositie)
2012, 2010 – Verloren Licht. Circustheater. Met Guido van Hout en Hendrik Ribot (soundtrack)
2012 – Babyconcert in de Noorderparkkamer Amsterdam (compositie, diverse instrumenten)
2012 – Arrangeur voor De Kift
2012 – Onke plekken, educatief project in opdracht van het Zaans Museum (soundtrack)
* 2011-2013 – Veldwerk. Concert. Van en door Susies Haarlok. Regie: Leen Braspenning (concept, compositie, toetsen, zang)
2011 – Les Spectateurs. Theater. Van Lotte van den Berg / OMSK (geluidsontwerp, soundtrack)
* 2010 – Wij weten ook niet wat er gaat gebeuren. Muziektheater. Van Susies Haarlok. Productie: Orkater. Regie: Ivar van Urk (concept, compositie, toetsen)
2010 – Verloren Jaren. Film. Van Bas Labruyere. Muziek samen met Maarten de Rooij (geluidsontwerp, soundtrack)
2010 – Artist in residence in de Noorderparkkamer, Amsterdam-Noord
2009-2012 – De Kleurwerper. Elektronisch muziekinstrument dat wordt bespeeld door jongleren (concept, software, geluidsontwerp, jongleren)
*2009 – Engelberg Express, van Steven de Jong, een alpenoperette voor orkest, koor, olifant en vier solisten (dirigent en repetitor)
2009 – Juggling as a controller of electronic-music. Afstudeerscriptie CvA
* 2008 – Kamp Holland. Muziektheater. Van Leopold Witte en Geert Lageveen. Muziek: Susies Haarlok. Productie: Orkater. Regie: Gijs de Lange (compositie, toetsen)
2007 – De saaiheid is te snijden. Muziektheater. Van Susies Haarlok. Productie: Orkater. Regie: Aat Ceelen (compositie, toetsen)
2007 – Theater voor het oor. Afstudeerscriptie HKU
* 2006 – De man die zijn hoofd afzette. Muziektheater. Van Susies Haarlok. Susies Haarlok/Orkater/Toneelschuurproducties. Regie: Matthias Mooij (compositie, toetsen)
* 2006 – Losse handjes. Dansvoorstelling. Met Anne-Jan Reijn en Stephi Lühn. HKU-productie, Theater Kikker, Utrecht (concept, compositie, toetsen)
* 2004 – Van de wind en de berg. Theater. Toneelschuurproductie voor het Cordobafestival. Regie: Emanuel Muris (live soundtrack)
* 2003 – Majakovski? Majakovski! Concert. Van Susies Haarlok. Susies Haarlok/ Toneelschuurproducties. Regie: Bart Danckaert (compositie, toetsen)
* 2002 – 500 kilo gespierde razernij (concert). Van Susies Haarlok. Toneelschuurproductie. Regie: Bart Danckaert (compositie, toetsen)
* 2001 – Pechvogels. Kamer-opera. Toneelacademie Maastricht. Regie: Emanuel Muris (compositie, toetsen, repetitor)
* 2000 – Spoken. Muziektheater. Studio Y en Susies Haarlok. Toneelschuurproductie. Regie: Bart Danckaert, (compositie, toetsen)
* 2000 – Never A Dull Moment. Concert. Van en met Susies Haarlok. Toneelschuurproductie (compositie, toetsen)

 

PARTITUREN
download hier of mail met verzoeken

2020 – Sounds Like Juggling voor 4 muziekjongleurs op zelfgebouwde instrumenten
2018 – Close Call, voor 3 drummers, 5 blazers en 150 smartphones (40’)
2016 – Stads/Einder, voor prepared piano (18 delen, totaal 70’)
2014 – Requiem voor Johan&Cornelis, voor koor, piano, cello, bas en drums (10’)
2014 – 365 Waterpaardenkrachten, drieluik, voor altviool, barokaltviool, fluiten, slagwerk, bas en pompgemalen / tape (3 x 10’)
2013 – Sly Buxom Baggage, voor het Calefax ensemble (6’)
2013 – It’s not a bug, it’s a feature! Voor 31-toonsorgel (8′)
2012 – Vuur! een soldatenverhaal. Voor bigband (35′)
2012 – Daar wel, een bergwandeling, voor pianola (8′)
2012 – Piano breakfast, voor piano en requisieten (15′)
2010 – Daar wel, een bergwandeling, voor piano vier-handen (8′)
2010 – Daar wel, een bergwandeling, voor koor en hobo (12′)
2009 – HOW did i ever live without this thing?! voor basklarinet, trombone, basgitaar en percussie (7′)
2008 – Conway’s Game of Life, voor orgel, strijkorkest en slagwerk (12′)
2008 – Tsja Tsja Tsja, voor het Rosa Ensemble (15′)
2008 – Mens=Dier, voor koor; AP AS AP AS AK, versie daarvan voor solostem en tape (15′ / 4′)
2007 – Iberica, voor carillon (3′)
2006 – Quand il pleut, voor orgel, carillon en elektronica (6′)
2005 – 9meter sessies, 3 composities voor Rampafoon, een snaarinstrument met snaren van negen meter lang (10′)
2004 – De rotsen, voor stem en elektronica (4′)
2004 – Orgelorgie, voor drie elektronische orgels (12′)
2003 – Eend, voor computer (2′)
2002 – Boogie Sekund, voor saxofoonkwartet (8′)
2002 – Sneeuw/Ragtime voor 2 piano’s / piano quatre-mains (8′)
2001 – Kusje, voor koor (15′)