Baaaaa

circus treurdier baaaaa muziek arthur wagenaar

composities, arrangementen, repetitor

 

BAAAAAA van Circus Treurdier is een muzikale en bitter-komische voorstelling over een bescheiden mens in een zeer mondige wereld. Over blaaskaken en binnenvetters, roeptoeters en muurbloempjes. Een avond vol muzikaal virtuoze discussies en irritante gedachtekronkels. Met een goedgebekt koor, praatgrage personages en een buitengewoon moeizame manier van communiceren.

premiere 11 maart 2022 Bellevue Amsterdam

info en speellijst

New Moon Orchestra

New Moon Orchestra

mede-oprichter, arrangeur, dirigent

 

Muziek verbindt. Muzikanten met roots van over de hele wereld spelen samen hun favoriete muziek, uit Afghanistan, Irak, Turkije, Ethiopië, de Molukken, Syrië, Cuba, Honduras, IJsland, Noorwegen…
Geboren Nederlanders en nieuwkomers, jong en oud,  amateurs en professionals spelen samen. Het repertoire wordt bepaald door de orkestleden zelf: hits uit de Arabische wereld, Scandinavische folksongs, Latin feestnummers. Wat brengt ze samen? Liefde. Voor mensen, voor de muziek.

Tijdens de concerten vertellen de muzikanten van New Moon Orchestra wat de muziek voor hen betekent en zo speciaal maakt. Zo leer je de muziek, èn de muzikanten kennen. Na afloop is er een gezamenlijke maaltijd met muzikanten en publiek.

We zoeken nog blazers en strijkers. Interesse? Neem contact met ons op!

 

New Moon Orchestra is een samenwerking met FluXus – centrum voor de kunsten in Zaanstad, en De Sluis – taalcafé  voor nieuwkomers

mede mogelijk dankzij steun van Sociaal Finds Podiumkunsten, FluXus, De Sluis en Gemeente Zaanstad

Sounds Like Juggling

Sounds Like Juggling jongleerconcert

artistieke leiding (met Guido van Hout), instrument-ontwerp, compositie, muziekjongleur

 

Vliegende shakers, zoemende stokken, rollende speakers: zo heb je jongleren nog nooit gehoord, en muziek nog nooit gezien!

Componist Arthur Wagenaar en jongleur Guido van Hout bundelen hun krachten, en laten muziek en jongleren tot iets heel nieuws versmelten. Dankzij zelfgebouwde instrumenten wordt jongleren muziek, en maak je muziek door te jongleren. Zo ontstaat een heel nieuw genre, uniek in Nederland.

Sounds Like Juggling is zowel de naam van ons gezelschap, als van de eerste voorstelling (premiere  september 2020 tijdens festival Cirquemania, Korzo, Den Haag). Aan de opvolger PUINBAL wordt momenteel gewerkt, premiere 28 oktober 2022.

Alle informatie over Sounds Like Juggling vind je hier

 

SOUNDS LIKE JUGGLING is geproduceerd onder de vlag van Stichting Goed Bezig!. In coproductie met Gaudeamus Muziekweek, Veenfabriek, Korzo en Werkplaats Diepenheim / Stichting Kunsten op Straat en Mooi Weer Spelen.

Mede mogelijk gemaakt dankzij financiële steun van:
Fonds Podiumkunsten, Fonds21, Prins Bernhard Cultuurfonds, Amsterdams Fonds voor de Kunst, BNG Cultuurfonds, Zabawas, Kattendijke/Drucker stichting, gemeente Zaanstad

Contact: post@arthurwagenaar.nl / guidovanhout@gmail.com

GROEI

Susies Haarlok - GROEI

creatie van collectief Susies Haarlok
gezamenlijk concept, compositie en tekst; toetsen, zang

 

GROEI is een muziektheatervoorstelling en levende installatie. In coproductie met Veenfabriek creëert muziektheatercollectief Susies Haarlok een meeslepende audiovisuele trip. Samen met actrice Ruta van Hoof laten de vier muzikanten/performers Harald Austbø, Tjalling Schrik, Wessel Schrik en Arthur Wagenaar in een vijftal hoofdstukken allerlei aspecten van groei zien, horen en voelen. Van evolutie tot economie, van de Cambrische explosie tot het posthumanisme. Dit alles in een high- èn lowtech-installatie van Ruta van Hoof en John van Oostrum, die gedurende de voorstelling groeit tot een betoverend en imposant levend wezen.

We nemen je mee op een trip naar het binnenste van een cel, verplaatsen ons in een woekerend megabedrijf, gaan op een tijdreis naar het ontstaan van het leven op aarde, en naar een visioen op de toekomst van de mens. Of je dat nu troost of angst aanjaagt: je ervaart dat alle leven met elkaar verbonden is, van microscopisch klein tot astronomisch groot, van ver verleden tot toekomst. Met daar ergens tussen in, het verschijnsel mens. Groei als alomtegenwoordige kracht, een van de belangrijkste voorwaarden voor leven en dood.
Vernietigend, maar ook scheppend.

premiere 30 oktober 2021

beluister op Spotify

Mama Marlene

compositie, arrangementen

 

Theatervoorstelling over Marlene Dietrich, haar dochter en de mythe der moeders. Van Eva Marie de Waal en Sophie van Winden (Holy F ).

Twee actrices doen auditie voor de rol van hun leven: Marlene Dietrich: Ubervrouw, femme fatale, oermoeder, wereldverbeteraar én feministisch boegbeeld. Was ze alleskunner of gewoon erg goed in het creëren van haar eigen mythe? En wat denkt haar dochter Maria Riva ervan?

In de kleedkamer van de actrices kapen zij het begrip locker room talk. Ze buigen zich over moeder- en dochterschap en de vraag hoe je de keuzes die je maakt met elkaar verenigt. Welke mythes zijn nog de moeite waard om in stand te houden?

premiere september 2020

Operahelden / Kinderkorenfestvial

compositie

 

In opdracht van De Nationale Opera schreef ik een opera van 30 minuten, uitgevoerd door kinderen van 8-13 jaar en ondersteund door een professioneel ensemble.
De kinderen willen naar een feest maar mogen alleen als ze steeds foto’s sturen zodat hun vader kan zien hoe het is. Maar wat laat je zien en wat niet? Wat is echt en wat nep? En zit vader eigenlijk wel te wachten op al die foto’s?
Met een mooie muzikale bijrol voor mijn eigen app Close Call Live, waar een speciale versie van werd gemaakt voor dit project.

Voor het Kinderkorenfestival maakte ik een korte versie, uitgevoerd door 320 kinderen van kinderkoren uit het hele land.

Regie: Naomi van der Linden, muzikale leiding: Hanne van de Vrie, libretto: Allard Blom

Close Call

arthur wagenaar, close call, smartphone concert, app music, muziektheater, componist

layer

Stads/Einder

Arthur Wagenaar componist muziektheater stads/einder

concept, compositie, tekst
eigen productie met Stichting Goed Bezig! ism. LABland, Gaudeamus en Rood Noot

 

Wat ruikt lekkerder? Mest of benzine? Wat heb je liever? Verse melk of witbier? Wat groeit sneller? Een appelboom of een nieuwbouwwijk?

Over stad versus platteland, stedeling versus boer. Over de 12 maanden van het jaar in stad en land.
In de stad zijn bio en vegan hipper dan ooit, maar op het land wordt de horizon steeds meer een skyline en boerenbedrijven zijn fabrieken geworden. En de boer, hij ploegde voort. Daar klopt iets niet zou je zeggen. Toen ik het stuk schreef woonde ik zelf op een boerderij maar voelde mij als stedeling een vreemde eend in de bijt.
Stads/Einder is een reeks fuga’s en preludes voor prepared piano. De fuga’s gaan over het boerenleven, de preludes over het stadsleven. Een in elke toonsoort, een voor elke maand van het jaar. Het verhaal wordt verteld door muziek en live-animatie op een bewegende installatie van 12 overhead-projectoren.
Het stuk speelde op boerderijen op de grens van stad en land, zoals Rood Noot in Utrecht en de Fronikboerderij in Zaandam. Het was het hoofdprogramma van een telkens anders Stads/Einder festival, met poëzie, verhalen, wandeling, markt, en gezamenlijk eten.

premiere september 2015

beluister op Spotify

concept, compositie, tekst: Arthur Wagenaar
installatie, animatie, kostuums: LABland (Sofie Doeland, Roos Matla, Juul Dekker)
piano: Keiko Shichijo / Kanako Inoue
een productie van Stg. Goed Bezig! ism. Gaudeamus Muziekweek en Rood Noot

Regen in Rotterdam

arrangementen, compositie
een bewerking van Les Parapluies de Cherbourg, in opdracht van OTrotterdam

 

Een geheel gezongen liefdesgeschiedenis op diverse locaties langs de kade

Een Franse havenstad halverwege de jaren vijftig. Twee verliefde jonge mensen dromen over hun toekomst: een huwelijk, kinderen, een eigen benzinestation…. Als de jongen wordt opgeroepen voor militaire dienst in Algerije neemt het lot een andere wending en verliezen ze elkaar uit het oog. Het leven is nu eenmaal geen Hollywoodfilm.

Het publiek wandelt – met koptelefoon – langs verschillende locaties aan de kade van de Coolhaven.
Onderdeel van festival Zomerkade.
Recensie Theaterkrant

muziek Michel Legrand arrangement en muzikale leiding Arthur Wagenaar tekst Jacques Demy gesproken tekst en regie Mirjam Koen vormgeving Gerrit Timmers licht Bas Standaar kostuums Jacqueline de Maat spel en zang Eva van der Post, Timo Tembuyser, Eric Magnée computer, toetsen  Arthur Wagenaar ewi Dodó Kis drums Andreas Kühne trompet Mark Nieuwenhuis altviool Marieke Wenink geluidsopname Gijs Oomkes geluidstechniek Denzo met dank aan Björn Raams, Lenaart T’jollyn   

premiere augustus 2019

De Vergeten Zoon van Willem van Oranje

Susies Haarlok rockopera

compositie, toetsen, repetitor

 

Rock-opera van Tafel van Vijf met live muziek van Susies Haarlok.
In De vergeten Zoon zijn spel en muziek meer dan ooit versmolten, alle 9 spelers hebben een rol en zingen en musiceren, en het hele decor is een groot muziekinstrument. Een voorstelling als een rockende machine.

Over de droom van de vrijheid en de nietsontziende wreedheid van het fundamentalisme. Over onze Vader des Vaderlands, Willem ‘de Zwijger’ van Oranje, die zijn leven in dienst van de vrijheid stelde – maar daarvoor zijn zoon moest opofferen.

We kijken naar Willem van Oranje door de ogen van zijn oudste zoon Filips Willem, die het slachtoffer is van het religieuze conflict tussen zijn protestantse vader en de katholiek fundamentalistische Spaanse koning. Filips Willem is veertien jaar als hij door de Spanjaarden wordt ontvoerd en naar Madrid gebracht, waar de Spanjaarden hem gevangen zetten, hersenspoelen en negatieve informatie over zijn vader influisteren. Prinses Isabella, de dochter van de koning, wordt verliefd op hem en hij op haar. Als Willem van Oranje wordt neergeschoten, biedt de Spaanse koning Filips Willem de positie van landvoogd der Nederlanden aan om zo de Nederlanden te verenigen. Wat moet hij doen? Zijn vader en diens gedachtegoed verraden of kiezen voor prinses Isabella en de macht?

 

Spel: Dorien van Gent, Maarten Hutten, Sterre Konijn, Anne Prakke en Pieter Verelst
Muziek en spel: Susies Haarlok (Arthur Wagenaar, toetsen, repetitor, Tjalling Schrik, drums, Wessel Schrik, (bas)gitaar) en Jan-Willem van der Ham, fagot
Compositie: Susies Haarlok
Tekst: Ad de Bont
Regie: Mirjam Koen
Decor en kostuums: Dieuweke van Reij en Sanne Oostervink
Productieleiding: ProductieCollectief | Peter Poel
Technische productie: Muss TS | Vincent Vergouwen
Lichtontwerp: Tim van ‘t Hof
Licht: Nick Dankers
Geluid: Stefan Hellings