• Arthur Wagenaar componist muziektheater muziekvoorstelling

Bio

Arthur Wagenaar (1982) schrijft muziek, speelt toetsen, maakt muziektheater en is uitvinder van instrumenten.
Hij studeerde compositie en muziektechnologie aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht en compositie aan het Conservatorium van Amsterdam.
Sinds 2000 is hij toetsenist/componist/bedenker bij Susies Haarlok.
In 2015 werd de stichting Goed Bezig! opgericht voor eigen producties, zoals Stads/Einder en Close Call.
Stads/Einder gaat over boer vs. stedeling, Close Call over de impact van de smartphone. Goed Bezig! maakt muziekvoorstellingen die aan het denken zetten, die je laten voelen dat alles een keuze is, ook wat je al je hele leven doet. Wat als je het anders deed?

In al zijn werk, autonoom of in opdracht, zoekt Arthur nieuwe mengvormen van muziek en theater, van concert en voorstelling. Klassieke ensembles worden bands, muzikanten acteurs. En omgekeerd. De muzikanten hebben altijd meer te doen dan alleen noten spelen.

Arthur maakt graag gebruik van bijzondere, eventueel zelfgebouwde instrumenten, zoals de Rampafoon, met snaren van 9 meter lang; de Kleurwerper, een elektronisch instrument dat wordt bespeeld door te jongleren; synthesizers voor de Continuum Fingerboard, een driedimensionaal klavier; en de app Close Call Live, die je telefoon in een muziekinstrument verandert.

MOTTO: als het RAAKT, diep, onverklaarbaar, is het goed. Of het je verstild doet staan luisteren of onstopbaar laat dansen.

 

STUDIE
2007-2009 Conservatorium van Amsterdam, master compositie bij Richard Ayres
2004-2007 Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, MT, master composition in context
2001-2005 Conservatorium van Amsterdam, improvisatie en contrapunt van Misha Mengelberg
1997-2002 Conservatorium van Amsterdam, compositie van Daan Manneke en Theo Loevendie

RECENTE SAMENWERKINGEN
Susies Haarlok. aXolot. Broadcast Away teevee. Tafel van Vijf. Young Gangsters. Gaudeamus Muziekweek. Rood Noot. LABland. Guido van Hout en Wietske Vogels. Annaleen Louwes. Via Rudolphi. Maren Bjørseth. STEIM. Duo Leeghwater. Calefax. De Kift. Orkater. Zaans Museum. Pianola Museum. Noorderparkkamer. Karnatic Lab. Lotte van den Berg. J.O.N.G.-, Rosa-, Ricciotti-ensemble. Lundi Blue. Nederlands Studenten Kamerkoor…

VOORSTELLINGEN EN PROJECTEN
* = Arthur speelde live mee
beschikbare partituren onderaan

2017 – HE?! (live installatie). Van Susies Haarlok en LABland, vooronderzoek
2017 – Dusk (soundtrack). Film / installatie van Annaleen Louwes
2016 – Villa Verdraaid (circustheater, soundtrack). Van Wietske Vogels en Guido van Hout. Regie: Lotte Rosier
*2016, 2014 – De Witt of Oranje (rock-opera, compositie, koor repetitor). Van Tafel van Vijf. Muziek: Susies Haarlok. Regie: Mirjam Koen
*2016, 2015 – Guess who’s back (muziektheater). Van Young Gangsters. Muziek: Susies Haarlok
(*)2015,  2016 – Stads/Einder (muziekvoorstelling), voor (prepared) piano en live animaties. Eerste productie van Stg. Goed Bezig!
2014 – Geloof Liefde Hoop (theater, soundtrack). Van Maren Bjørseth. Productie: Frascati
2014 – Waterwolf (concert). Van Duo Leeghwater
2014 – Jesus is my Homeboy (theater). Van Young Gangsters. Muziek: Susies Haarlok
*2013 – Anderman (concert). Van en door Susies Haarlok. Productie: Via Rudolphi. Regie: Dik Boutkan
*2012 – Breaking The News (muziektheater). Van Leopold Witte en Geert Lageveen. Muziek: Susies Haarlok. Productie: Orkater. Regie: Gijs de Lange
2012 – Vuur! een soldatenverhaal. Voor bigband en animatie (35′)
2012, 2010 – Verloren Licht (circustheater, soundtracks). Met Guido van Hout en Hendrik Ribot
*2011-2013 – Veldwerk (concert). Van en door Susies Haarlok. Regie: Leen Braspenning
2011 – Les Spectateurs (theater, soundtrack). Van Lotte van den Berg / OMSK
*2010 – Wij weten ook niet wat er gaat gebeuren (muziektheater). Van Susies Haarlok. Productie: Orkater. Regie: Ivar van Urk
2010 – Verloren Jaren (film, soundtrack). Van Bas Labruyere. Muziek samen met Maarten de Rooij
*2009-2012 – De Kleurwerper (elektronisch muziekinstrument dat wordt bespeeld door jongleren)
*2008 – Kamp Holland (muziektheater). Van Leopold Witte en Geert Lageveen. Muziek: Susies Haarlok. Productie: Orkater. Regie: Gijs de Lange. Genomineerd voor de theater publieksprijs
*2007 – De saaiheid is te snijden (muziektheater). Van Susies Haarlok. Productie: Orkater. Regie: Aat Ceelen
*2006 – De man die zijn hoofd afzette (muziektheater). Van Susies Haarlok. Susies Haarlok/Orkater/Toneelschuurproducties. Regie: Matthias Mooij
*2006 – Losse handjes (dansvoorstelling). Met Anne-Jan Reijn en Stephi Lühn. HKU-productie, Theater Kikker, Utrecht
*2004 – Van de wind en de berg (theater, live soundtrack). Toneelschuurproductie voor het Cordobafestival. Regie: Emanuel Muris
*2003 – Majakovski? Majakovski! (concert) Van Susies Haarlok. Susies Haarlok/ Toneelschuurproducties. Regie: Bart Danckaert
2002 – 500 kilo gespierde razernij (concert). Van Susies Haarlok. Toneelschuurproductie. Regie: Bart Danckaert
*2001 – Pechvogels (kamer-opera, compositie, toetsen). Toneelacademie Maastricht. Regie: Emanuel Muris
*2000 – Spoken (muziektheater). Studio Y en Susies Haarlok. Toneelschuurproductie. Regie: Bart Danckaert
*2000 – Never A Dull Moment (concert). Van en met Susies Haarlok. Toneelschuurproductie

PARTITUREN
op verzoek verkrijgbaar
2014 – Requiem voor Johan&Cornelis, voor koor, piano, cello, bas en drums (10’)
2014 – 365 Waterpaardenkrachten, drieluik, voor altviool, barokaltviool, fluiten, slagwerk, bas en pompgemalen / tape (3 x 10’)
2013 – Sly Buxom Baggage, voor het Calefax ensemble (6’)
2013 – It’s not a bug, it’s a feature! Voor 31-toonsorgel (8′)
2012 – Vuur! een soldatenverhaal. Voor bigband (35′)
2012 – Daar wel, een bergwandeling, voor pianola (8′)
2012 – Piano breakfast, voor piano en requisieten (15′)
2010 – Daar wel, een bergwandeling, voor piano vier-handen (8′)
2010 – Daar wel, een bergwandeling, voor koor en hobo (12′)
2009 – HOW did i ever live without this thing?! voor basklarinet, trombone, basgitaar en percussie (7′)
2008 – Conway’s Game of Life, voor orgel, strijkorkest en slagwerk (12′)
2008 – Tsja Tsja Tsja, voor het Rosa Ensemble (15′)
2008 – Mens=Dier, voor koor; AP AS AP AS AK, versie daarvan voor solostem en tape (15′ / 4′)
2007 – Iberica, voor carillon (3′)
2006 – Quand il pleut, voor orgel, carillon en elektronica (6′)
2005 – 9meter sessies, 3 composities voor Rampafoon, een snaarinstrument met snaren van negen meter lang (10′)
2004 – De rotsen, voor stem en elektronica (4′)
2004 – Orgelorgie, voor drie elektronische orgels (12′)
2003 – Eend, voor computer (2′)
2002 – Boogie Sekund, voor saxofoonkwartet (8′)
2002 – Sneeuw/Ragtime voor 2 piano’s / piano quatre-mains (8′)
2001 – Kusje, voor koor (15′)

DIVERSEN
2015 – Componeer-residentie Rood Noot, Utrecht
2015, 2014, 2012 – Goed Bezig! tuinfestival
2012-2014 – Sonic Juggling Balls, onderzoek bij Steim
2012 – Arrangeur voor De Kift
*2012 – Babyconcert in de Noorderparkkamer Amsterdam
2012 – Onke plekken, educatief project in opdracht van het Zaans Museum
2010 – Artist in residence in de Noorderparkkamer, Amsterdam-Noord
*2009 – Dirigent in Engelberg Express, van Steven de Jong, een alpenoperette voor orkest, koor, olifant en vier solisten
2009 – Juggling as a controller of electronic-music. Afstudeerscriptie CvA
2007 – Theater voor het oor. Afstudeerscriptie HKU