• Arthur Wagenaar componist muziektheater muziekvoorstelling

Bio

Arthur Wagenaar (1982) schrijft muziek, speelt toetsen (piano, Hammond, harmonium, Continuum Fingerboard, keyboards), maakt muziektheater, is repetitor en uitvinder van instrumenten.

Hij studeerde Compositie en muziektechnologie aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht en Compositie aan het Conservatorium van Amsterdam.

Sinds 2000 is hij toetsenist/componist/bedenker bij rockband / muziektheatercollectief Susies Haarlok.

Met stichting Goed Bezig! maakt hij eigen producties: Stads/Einder (2015) en Close Call (2018).
Goed Bezig! maakt muziekvoorstellingen die aan het denken zetten, die je door middel van muziek laten voelen dat alles een keuze is, ook wat je al je hele leven doet of wat iedereen normaal vindt. Terugkerende thema’s zijn bewustzijn en natuur. Wat als je het anders deed?

In al zijn werk, autonoom of in opdracht, zoekt Arthur nieuwe mengvormen van muziek en theater, van concert en voorstelling. Klassieke ensembles worden bands, muzikanten acteurs. En omgekeerd. De muzikanten hebben altijd meer te doen dan alleen noten spelen. Het verhaal van de compositie wordt verteld door muziek in wisselwerking met onder andere tekst, spel, locatie, animatie en techniek.

Arthur maakt graag gebruik van nieuwe, vaak zelfgebouwde, vaak elektronische instrumenten, zoals de Kleurwerper, een elektronisch instrument dat wordt bespeeld door te jongleren; de Rampafoon, met snaren van 9 meter lang; het 65.000 kilo zware Cruquiusgemaal, synthesizers voor de Continuum Fingerboard, een driedimensionaal klavier; en de app Close Call Live, die je telefoon in een muziekinstrument verandert.

MOTTO: als het RAAKT, diep, onverklaarbaar, is het goed. Of het je verstild doet staan luisteren of onstopbaar laat dansen.

 

STUDIE
2007-2009 Conservatorium van Amsterdam, master Compositie bij Richard Ayres
2004-2007 Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, MT, master Composition in Context bij oa. Barabara Woof en Jorrit Tamminga
2001-2005 Conservatorium van Amsterdam, improvisatie en contrapunt van Misha Mengelberg
1997-2002 Conservatorium van Amsterdam, compositie van Daan Manneke en Theo Loevendie

 

RECENTE SAMENWERKINGEN
Susies Haarlok. Tafel van Vijf. Duo Leeghwater. CODA museum. Neelke Jacobs / Rivka Worms / Pavèl van Houten. aXolot. Broadcast Away teevee. Young Gangsters. Gaudeamus Muziekweek. Rood Noot. LABland. Guido van Hout en Wietske Vogels. Annaleen Louwes. Via Rudolphi. Maren Bjørseth. STEIM. Calefax. De Kift. Orkater. Zaans Museum. Pianola Museum. Noorderparkkamer. Karnatic Lab. Lotte van den Berg. J.O.N.G.-, Rosa-, Ricciotti-ensemble. Lundi Blue. Nederlands Studenten Kamerkoor…

 

VOORSTELLINGEN EN PROJECTEN
* = Arthur speelde live mee
beschikbare partituren onderaan

* 2018 – Kijken doe je met je oren. Educatief multimediaproject voor kleuters (soundscapes, lessen)
2017 / 2018 – Close Call. Interactief concert voor bigband en smartphones. Tweede productie van Stichting Goed Bezig! (concept, compositie, organisatie)
*2017 – HE?! Live installatie. Van Susies Haarlok en LABland, vooronderzoek (toetsen, improvisatie, concept)
2017 – Dusk. Film / installatie van Annaleen Louwes (soundtrack)
2016 – Villa Verdraaid. Circustheater van Wietske Vogels en Guido van Hout. Regie: Lotte Rosier (geluidsontwerp, soundtrack).
* 2016, 2014 – De Witt of Oranje. Rock-opera an Tafel van Vijf. Muziek: Susies Haarlok. Regie: Mirjam Koen (compositie, toetsen, koor repetitor)
* 2016, 2015 – Guess who’s back. Muziektheater van Young Gangsters. Muziek: Susies Haarlok (compositie, toetsen)
(*) 2015, 2016 – Stads/Einder. Muziekvoorstelling. Voor (prepared) piano en live animaties. Eerste productie van Stg. Goed Bezig! (concept, compositie, organisatie, toetsen)
2015 – Componeer-residentie Rood Noot, Utrecht
2015, 2014, 2012 – Goed Bezig! tuinfestival op eigen erf in Wijdewormer
2014 – Geloof Liefde Hoop. Theater. Van Maren Bjørseth. Productie: Frascati (geluidsontwerp, soundtrack)
2014 – Waterwolf. Concert van Duo Leeghwatern (compositie)
2014 – Jesus is my Homeboy. Theater. Van Young Gangsters. Muziek: Susies Haarlok (geluidsontwerp, soundtrack)
2012-2014 – Sonic Juggling Balls, onderzoek bij Steim
* 2013 – Anderman. Concert. Van en door Susies Haarlok. Productie: Via Rudolphi. Regie: Dik Boutkan (concept, compositie, toetsen)
* 2012 – Breaking The News. Muziektheater. Van Leopold Witte en Geert Lageveen. Muziek: Susies Haarlok. Productie: Orkater. Regie: Gijs de Lange (compositie, toetsen)
2012 – Vuur! een soldatenverhaal. Voor bigband en animatie (35′). Opdracht van ensemble TenToon (toen: J.O.N.G.) (compositie)
2012, 2010 – Verloren Licht. Circustheater. Met Guido van Hout en Hendrik Ribot (soundtrack)
2012 – Babyconcert in de Noorderparkkamer Amsterdam (compositie, diverse instrumenten)
2012 – Arrangeur voor De Kift
2012 – Onke plekken, educatief project in opdracht van het Zaans Museum (soundtrack)
* 2011-2013 – Veldwerk. Concert. Van en door Susies Haarlok. Regie: Leen Braspenning (concept, compositie, toetsen, zang)
2011 – Les Spectateurs. Theater. Van Lotte van den Berg / OMSK (geluidsontwerp, soundtrack)
* 2010 – Wij weten ook niet wat er gaat gebeuren. Muziektheater. Van Susies Haarlok. Productie: Orkater. Regie: Ivar van Urk (concept, compositie, toetsen)
2010 – Verloren Jaren. Film. Van Bas Labruyere. Muziek samen met Maarten de Rooij (geluidsontwerp, soundtrack)
2010 – Artist in residence in de Noorderparkkamer, Amsterdam-Noord
2009-2012 – De Kleurwerper. Elektronisch muziekinstrument dat wordt bespeeld door jongleren (concept, software, geluidsontwerp, jongleren)
*2009 – Engelberg Express, van Steven de Jong, een alpenoperette voor orkest, koor, olifant en vier solisten (dirigent en repetitor)
2009 – Juggling as a controller of electronic-music. Afstudeerscriptie CvA
* 2008 – Kamp Holland. Muziektheater. Van Leopold Witte en Geert Lageveen. Muziek: Susies Haarlok. Productie: Orkater. Regie: Gijs de Lange (compositie, toetsen)
2007 – De saaiheid is te snijden. Muziektheater. Van Susies Haarlok. Productie: Orkater. Regie: Aat Ceelen (compositie, toetsen)
2007 – Theater voor het oor. Afstudeerscriptie HKU
* 2006 – De man die zijn hoofd afzette. Muziektheater. Van Susies Haarlok. Susies Haarlok/Orkater/Toneelschuurproducties. Regie: Matthias Mooij (compositie, toetsen)
* 2006 – Losse handjes. Dansvoorstelling. Met Anne-Jan Reijn en Stephi Lühn. HKU-productie, Theater Kikker, Utrecht (concept, compositie, toetsen)
* 2004 – Van de wind en de berg. Theater. Toneelschuurproductie voor het Cordobafestival. Regie: Emanuel Muris (live soundtrack)
* 2003 – Majakovski? Majakovski! Concert. Van Susies Haarlok. Susies Haarlok/ Toneelschuurproducties. Regie: Bart Danckaert (compositie, toetsen)
* 2002 – 500 kilo gespierde razernij (concert). Van Susies Haarlok. Toneelschuurproductie. Regie: Bart Danckaert (compositie, toetsen)
* 2001 – Pechvogels. Kamer-opera. Toneelacademie Maastricht. Regie: Emanuel Muris (compositie, toetsen, repetitor)
* 2000 – Spoken. Muziektheater. Studio Y en Susies Haarlok. Toneelschuurproductie. Regie: Bart Danckaert, (compositie, toetsen)
* 2000 – Never A Dull Moment. Concert. Van en met Susies Haarlok. Toneelschuurproductie (compositie, toetsen)

 

PARTITUREN
op verzoek verkrijgbaar

2018 – Close Call, voor 3 drummers, 5 blazers en 150 smartphones (40’)
2016 – Stads/Einder, voor prepared piano (18 delen, totaal 70’)
2014 – Requiem voor Johan&Cornelis, voor koor, piano, cello, bas en drums (10’)
2014 – 365 Waterpaardenkrachten, drieluik, voor altviool, barokaltviool, fluiten, slagwerk, bas en pompgemalen / tape (3 x 10’)
2013 – Sly Buxom Baggage, voor het Calefax ensemble (6’)
2013 – It’s not a bug, it’s a feature! Voor 31-toonsorgel (8′)
2012 – Vuur! een soldatenverhaal. Voor bigband (35′)
2012 – Daar wel, een bergwandeling, voor pianola (8′)
2012 – Piano breakfast, voor piano en requisieten (15′)
2010 – Daar wel, een bergwandeling, voor piano vier-handen (8′)
2010 – Daar wel, een bergwandeling, voor koor en hobo (12′)
2009 – HOW did i ever live without this thing?! voor basklarinet, trombone, basgitaar en percussie (7′)
2008 – Conway’s Game of Life, voor orgel, strijkorkest en slagwerk (12′)
2008 – Tsja Tsja Tsja, voor het Rosa Ensemble (15′)
2008 – Mens=Dier, voor koor; AP AS AP AS AK, versie daarvan voor solostem en tape (15′ / 4′)
2007 – Iberica, voor carillon (3′)
2006 – Quand il pleut, voor orgel, carillon en elektronica (6′)
2005 – 9meter sessies, 3 composities voor Rampafoon, een snaarinstrument met snaren van negen meter lang (10′)
2004 – De rotsen, voor stem en elektronica (4′)
2004 – Orgelorgie, voor drie elektronische orgels (12′)
2003 – Eend, voor computer (2′)
2002 – Boogie Sekund, voor saxofoonkwartet (8′)
2002 – Sneeuw/Ragtime voor 2 piano’s / piano quatre-mains (8′)
2001 – Kusje, voor koor (15′)